Rustbehandle pickup guide

Komme til under bilen

Løftebukk er det enkleste. Alternativt kan man rygge bilen opp på to kjøreramper i en bakke (gir god arbeidshøyde). Husk å trekke håndbrekket godt til og bruke ramper som er godkjent for to tonn.

Vask

Start med å spyle innvendig i ramma. Til dette trenger du en rørleggerslange/takrennerenser som også brukes til å åpne tette rør. Kan kjøpes til de aller fleste høytrykkspylere. Slangen føres inn i rammens dreneringshull. Slangen kryper fremover og spyler ut skitt. Spyl til det kommer rent vann ut. Spyl deretter utvendig på understellet så godt som mulig. Prøv å få spylt godt opp på rammevangen og tveråkene bak på kassen. Det går fint dersom det fremdeles ligger igjen et tynt lag sand etter vask. Lanolinen trekker fint gjennom dette. Etter spyling må ramma og understellet tørke. Ramma bør tørke i 24 timer, men bilen kan brukes mens ramma tørker.

Klar for sprøyting

Varm oljene godt før påføring. Oljene kan for eksempel varmes ved å legge beholderne i en bøtte med glovarmt vann, eller sette metallbokser direkte på en kokeplate. Innholdet skal være lett å skvulpe før påføring. Spraybokser skal ikke varmes. Start med å påføre den tynne oljen inni ramme og andre hulrom. Dusj godt inni alle hulrom og husk at mesteparten av rusten kommer fra innsiden. Deretter sprøytes det tykk olje utvendig. Start gjerne bak først og gå fremover. Husk å sprøyte oppå rammevang.

Dette bør du unngå

Her skal du unngå å sprøyte: direkte på eksosanleg, over eksosanlegg, katalysator, på gummiforinger, drivaksel-mansjetter, slanger og glassfiber (f. eks. drivstofftank). Det går fint dersom litt lanolin kommer bortpå, men tørk bort om det kommer store mengder. Generelt bør man unngå alt av plast og gummi, og alt som er varmt.

Rebehandling

Etter noen år brukes oljen opp. Det er ikkelenger nok olje til å trene inn i rust og sprekker, og rustbeskyttelsen svekkes. Det er derfor viktig med rebehandling. Vi anbefaler rebehandling annenhvert år.

God rustbehandling!
Lanofilm