Hvordan rustbehandle pickup


Pickup / SUV er ofte rammebiler og er utsatt for oppsamling av sand innvendig i ramma. Sant, vann og skitt inni ramma gir en perfekt grobunn for rust. Konsekvensen av at ramma ruster innvendig er en betydelig sikkerhetsrisiko - og i verste fall kan ramma knekke. Bare ved å utføre en enkel antirustbehandling av din pickup kan du gjerne øke bilens levetid med flere år og unngå dyre reparasjoner. Antirustbehandling av pickup er enkelt, og tar deg bare 45 minutter. 

 

 

Skal jeg bruke spraybokser eller trykkluft?

Med Lanofilm kan du velge om du vil behandle bilen med enten spraybokser eller trykkluft. Oljen som påføres med spraybokser er noe tynnere og penetrerer godt. Dette gjør sprayboks-oljene veldig effektive på å stoppe rust. Oljene som påføres med trykkluft er tykkere og noe mer slitesterke. Både trykkluft og spraybokser gir god beskyttelse. De tykkeste oljene (som benyttes på understell og utenpå ramme) må varmes opp før påføring. Dette gjelder CP70B og Hardwax, og kan enkelt gjøres ved å varme beholderen direkte på en koketopp (for eksempel denne fra Power til 490,-). 

 

Dette trenger du:

Behandling av pickup kan utføres i sin helhet med enten spraybokser eller trykkluft. Du trenger altså bare utstyret som står under trykkluft eller sprayboks. 

 

 Trykkluft

  • 2 ramper
  • 1 spyleslange og høytrykkspyler
  • Lanofilm pickup-sett trykkluft
    • Trykkluftsprøyte
    • 2L CP30
    • 8L CP70 black*

Sprayboks

  • 2 ramper
  • 1 spyleslange og høytrykkspyler
  • Lanofilm pickup-sett sprayboks
    • 4 x Hulromsolje sprayboks
    • 12 x Understellsmasse sprayboks

 

 * For ekstrem slitestyrke kan du benytte Lanofilm hardwax i stedet for Lanofilm CP70 black. Hardwax krever mer oppvarming, og er best egnet til å påføres metaller som ikke er veldig rustet fra før.

 

Slik gjør du det:

Trykk på punktene for mer informasjon.

1. Rygg bilen oppå ramper i en bakke

For å behandle din pickup med Lanofilm må du komme til under bilen. Vi anbefaler å plassere et par ramper i en bakke og rygge oppå slik at baken til bilen peker nedover i bakken. Da kommer du lett til under bakparten av bilen (nesten all rusten sitter under bakparten av bilen, så det er ikke nødvendig å rustbehandle fronten).
.

2. Vask understell og inni ramme

Koble til renseslangen / rørleggerslangen til høytrykkspyleren. Putt slangen inni et av hullene i ramma og spyl. Slangen mater seg selv innover, og spyler salt og sand ut. Normalt kommer det store mengder skitt ut. Dersom det kommer mye rustflak ut, forteller det noe om hvor mye rust det er innvendig. Spyl til det kommer rent vann ut. Rammespyling tar ca. 15 minutter. 
.

3. Spray inni ramme og hulrom (Lanofilm CP30 / Pro30 eller hulromsolje)

Blås ramma tørr med trykkluft eller la den tørke i ett døgn før innvendig sprøyting. Bruk hulromssonde for å påføre tynn lanolin inne i ramma: bruk CP30 dersom du benytter trykkluft, og Lanofilm Hulromsolje om du benytter sprayboks. 

4. Spray inni hjulbuer (Lanofilm CP30 / Pro30 eller hulromsolje)

Oppi hjulbuer oppstår det ofte en del rust. Rusten blir gjerne kamuflert av skitt. Vask og påfør tynn lanolin (CP30 trykkluft eller Hulromsolje sprayboks).

5. Spray på understell (Hardwax / CP70 black eller Understellsmasse)

Påfør tykk lanolinolje på hele understellet, utenpå ramme og under kasse. Våre lanolinoljer kan påføres utenpå gammel tektyl. Lanofilm Hardwax og CP70 bør varmes før påføring. Dette gjøres enkelt ved å varme 1L-kannene direkte på kokeplate (for eksempel denne fra Power som koster 490,- ). Dersom du ønsker flere tips for å spraye Lanolin med trykkluft, trykk her
.

 

Dette skal du ikke sprøyte på:

Trykk på punktene for mer informasjon.

  • Alt av plast og gummi, for eksempel:
    • Mansjetter

    • Drivaksel

  • El-kabler / røde kabler

    dd (set inn bilete her)

  • Eksosanlegg og katalysator

    Det er veldig viktig å ikke påføre Lanolin på eksosanlegg og katalysator, ettersom disse blir veldig varme under bruk av bilen. Dersom du påfører mye Lanolin på eksosanlegg / katalysator kan dette føre til både lukt og brannfare. 

  • Bremseskiver

    Lanolin er kjent for å ha en eksepsjonell smøreevne, og gir langvarig smøreeffekt. Du vil ikke sprøyte Lanolin på bremseskivene.

  • Steinsprut-beskyttelse

    Sprøyt ikke lanolin på steinsprut-beskyttelse. Dette fins ofte under bilen, men kan også finnes inne i hjulbrønner (som oftest framme). 

 

Hvor ofte må jeg behandle pickupen / SUV-en?

Vi anbefaler å gjenta prosessen hvert år dersom du benytter spraybokser, eventuelt annenhvert år om du benytter trykkluft for påføring. Dette skyldes at oljene på sprayboks er noe tynnere enn oljene som påføres med trykkluft. 

 

 

Godt jobbet!

Du har nå beskyttet din pickup / SUV mot rust og spart store reparasjonsutgifter!